FASTRON do astrofoto
F A S T R O N – 4
FASTRON-4 jest to zmodernizowana wersja FASTRONa-3, w której dodałem drugi ręczny napęd. Poniżej rysunek konstrukcyjny napędu w zakresie dodanego napędu. Obsługa FASTRONa-4 będzie teraz odbywała się zarówno od strony południowej jak i północnej. Napędem tej wersji w dalszym ciągu będzie śruba M6 w odległości od zawiasów 229 mm co jest ideą tego przyrządu. Śruba ta będzie kręciła się w tulei M6x25 do nabycia np. w OBI. Ma ona przekrój sześciokątny z gwintem M6 w środku. Sklejamy ze sobą trzy kawałki sklejki grubości 8 mm o wymiarach 58×58 mm, tak aby łącznie miały grubość 24-25 mm. Centralnie wiercimy otwór 10 mm i wgniatamy w ten otwór tę tuleję M6x25 imadłem lub co gorzej wbijamy młotkiem przez podkładkę z twardego drewna, aby nie uszkodzić gwintu.
Na naszej śrubie napędowej przykręcamy kółko o średnicy 57 mm o grubości 20 mm, a na jego powierzchni bocznej przyklejamy taśmą obustronnie lepiącą polaminowany kawałek tarczy, który przy tej średnicy wałka ma długość 180 mm. Wskazówka przymocowana do sklejkowej obudowy tulei M6x25 pokazuje sekundnik paskowy na powierzchni bocznej wałka. Zwróćcie uwagę, że w tym rozwiązaniu wskazówka jest zawsze blisko tarczy i nie ma problemów z odczytywaniem sekund na tarczy. To są główne zmiany w stosunku do FASTRONa-3.
Jeszcze jedną modyfikacją jest wzmocnienie płyty podstawy dolnej sklejki Nr 1, gdzie doklejamy przez jej środek dodatkowy pasek sklejki szerokości 60 mm i grubości 10-16 mm.
Nie zmienia się wygląd frontowy FASTRON-4, gdyż zostawiamy napęd od frontu tak jak w wersji FASTRON-3.
FILM o FASTRON-4 – nowy ręczny napęd
ZEGAR FASTRONa – sygnały sekundowe MP3
Wygląd tarczy do naklejenia na powierzchnię boczna wałka. Po wydrukowaniu długość tarczy ma wynosić dokładnie 18 cm.
Wkrótce podam pozostałe szczegóły. Proszę nie przyklejać tulei oprawionej w sklejkę do sklejki nr 2, gdyż FASTRON-4 został zaprojektowany z myślą o szybkiej modernizacji na FASTRON-TRACa. Ten kwadrat sklejkowy 58x58x24mm przykręcamy wkrętami do drewna z przestrzeni pomiędzy sklejką nr 2 a sklejką nr 3.
Kilka zdjęć nieba gwiaździstego wykonanych ręcznym napędem kręcąc wskazówką.
Poniżej części do budowy FASTRON-3:
Zapraszam do obejrzenia krótkiego filmu instruktażowego o możliwościach i budowie FASTRONa.
* * * * *
Ustawianie FASTRONa na biegun północny.
W tym nowym filmie opisuję metody ustawiania FASTRONa na biegun północny. Przy pomocy lunetki biegunowej lub wskaźnika laserowego oraz przy zastosowaniu metody dryfowej. Tą uproszczoną metodę dryfową z powodzeniem stosuję także do ustawienia mojego HEQ5 na balkonie, skąd nie widzę Polarnej. Zapraszam do posłuchania i obejrzenia filmu.
* * * * *
FASTRON-TRAC – 2013
Michał Klimaszewski zaprojektował i wykonał nową wersję FASTRON-DRIVE. Jest to urządzenie specjalnie dedykowane do FASTRONa. Mikroprocesor odpowiednio zaprogramowany zapewnia właściwe obroty silnika w ciągu 15 minut od położenia startowego. Pilot FASTRON-DRIVE zawiera wiele zabezpieczeń gwarantujących bezawaryjną pracę urządzenia nawet przy błędach obsługi użytkownika. Zastosowane są elementy elektroniczne odporne na pracę w temperaturach ujemnych, a dodatkowo cala elektronik została zabezpieczona płynnym plastkiem, który pokrywa elementy elektroniczne czyniąc je odporne na zawilgocenia. Zainteresowanych posiadaniem takiego napędu proszę o kontakt.
MK-ASTRO FASTRON-DRIVE – na stronie Michała Klimaszewskiego
* * * * *
Prototyp FASTRON-TRACa – 2012 rok
FASTRONa można zmodernizować do wersji FASTRON-TRAC, czyli zamiast kręcić wskazówką ręcznie, robi to za nas silniczek krokowy. Jest to wygodniejsze w obsłudze, ale coś za coś. W tej wersji mamy już sporo kabelków i jest konieczność zasilania i to dość solidnego, bo potrzebujemy prąd stały stabilizowany 12V 1A. Czyli albo zasilacz sieciowy, albo porządny akumulator. Ja mam akumulator 12V 12Ah i od pełnego naładowania po 5 godzinach ciągłego focenia miał jeszcze duży zapas mocy. Jeśli jesteście zainteresowani taką modernizacją, to zaglądajcie tutaj. Już wkrótce FASTRON-DRIVE będą dostępne, takie jak na poniższej fotce, czyli silniczek i sterownik. Mocowanie silniczka każdy musi samemu sobie zrobić. Moja wersja mocowania jest widoczna na zdjęciach, sprawdza się znakomicie, ale będę myślał, czy da się to inaczej zamontować.
* * * * *