Skip to content

Ostatnie posty

lis

Kilka astro zdjęć w ramkach

Opublikowano przez JaWil o godzinie: 17:45

Stare zdjęcie w nowy sposób cz. 1

Postanowiłem wrócić do swoich starych zdjęć obrobionych na nowo po kilku latach. Pięć lat temu byłem w Zwardoniu na zlocie Astrohunters i mieszkaliśmy w Swojskich Klimatach. Pierwsza noc z 30 kwietnia na 1 maja 2014 roku była śliczna pogoda i na tę noc wystawiłem swój szlagierowy model montażu – FASTRON-5s. Naświetliłem w znakomitych warunkach 18 zdjęć po 2,5 minuty obiektywem 100mm fragment Drogi Mlecznej w Tarczy z gromadą otwartą M11 Dzika Kaczka w centralnym miejscu. Niestety wtedy ustawiłem w aparacie tylko pliki JPG, ale mimo to zdjęcie wyszło całkiem fajnie.  Przez te kilka lat nieco poprawiłem się w obróbce zdjęć i teraz prezentuję nową wersję tego zdjęcia.

Opublikowano przez JaWil o godzinie: 21:56

Koniunkcja Księżyca i Jowisza

W ostatni wieczór października 2019 mogliśmy zobaczyć bliska koniunkcje Księżyca i Jowisza.

Opublikowano przez JaWil o godzinie: 9:44
paź

Cudowna jesień w Pieninach

W dniach 19-22.10.2019 spędziłem z żoną fantastyczny urlop w Pieninach. Pogoda nam dopisała, było ciepło, słonecznie, błękit nieba, kolory jesieni, zapach lasu, szum potoku Dunajec, skaliste niemal pionowe górskie urwiska, przepiękne widoki, a rano mgły. Mieszkaliśmy w schronisku Trzy Korony, gdzie warunki socjalne były świetne, a wyżywienie jak dla mnie fantastyczne.

Pierwszego dnia (sobota) poszliśmy ze schroniska na słowacką stronę, przeszliśmy koło Czerwonego Klasztoru niebieskim szlakiem na Sedlo Cerla. Tam było pięknie. Poszliśmy do Targov 665 m npm. Stamtąd żółtym szlakiem doszliśmy do czerwonego szlaku przy Dunajcu. Żółty szlak jest beznadziejnie oznaczony i mimo naszej uwagi zeszliśmy ze szlaku, ale udało się powrócić na szlak dzięki mapie. Mocno sfatygowani dotarliśmy do schroniska.

Drugiego dnia (niedziela) zaatakowaliśmy szczyt Trzech Koron – Okrąglicę. Wyszliśmy we mgle, ale w Wąwozie Sobczańskim mgła zeszła i widoki powalały swym pięknem. Na przełęczy Szopka (Chwała Bogu) podziwialiśmy widok na Tatry i poszliśmy dalej w górę. Przed atakiem szczytowym odpoczywaliśmy godzinę w długiej kolejce chętnych podziwiania widoków z Okraglicy. Kiedy tam dotarliśmy to rzeczywiście widoki były wspaniałe. Całe szczęście, że była znakomita pogoda i była daleka widoczność. Tatry były jak na dłoni. Zeszliśmy na Polanę Kosarzyska, a potem skręciliśmy w zielony szlak do naszego schroniska.

Trzeciego dnia (poniedziałek) Przy znowu pięknej pogodzie poszliśmy wzdłuż Dunajca – trasą spływu tratwami – aż do Szczawnicy. Odwiedziliśmy schronisko Orlica i busem wróciliśmy do Sromowców Niżnych.

Trzeciej nocy zrobiłem zdjęcie nieba z naszego tarasu tzw. „wirówkę” z Trzema Koronami.

Czwartego dnia (niedziela) przed powrotem do domu zwiedziliśmy zamek w Niedzicy i znajdującą się zaporę wodną Jeziora Czorsztyńskiego, a także podziwialiśmy piękne widoki przełomów Białki.

Opublikowano przez JaWil o godzinie: 21:04
wrz

Trzecia i ostatnia noc pod gwiazdami w Krzyżach

28 września wieczorem wyszły w Krzyżach gwiazdy i do godz. 23-ciej było w miarę czysto. Wykorzystałem ten czas na wykonanie mojego noweho zdjęcia galaktyki M31 w Andromedzie. Składa się na to zdjęcie 28 ekspozycji po 180 sekund i 10 po 45 sekund. Całkiem nieźle wyszło.  :)

Opublikowano przez JaWil o godzinie: 21:26
wrz

Druga noc pod gwiazdami w Krzyżach

Druga pogodna noc w Krzyżach zaowocowała kilkoma zdjęciami.

Opublikowano przez JaWil o godzinie: 12:13

Zlot PTMA w Krzyżach

Na zlot PTMA Warszawa w Krzyżach Jesień 2019 – przyjechałem w dniu 24 września. Tego dnia była piekna pogoda, a w nocy znakomicie było widać gwiazdy i Drogę Mleczną aż do ok 23-ciej godziny. Potem zachmurzyło się.

Tej pierwszej nocy naświetliłem przez Refraktor TS 71SDQ 450mm na montażu FASTRAL i po uprzednim precyzyjnym ustawieniu na biegun naświetliłem 14 ekspozycji sześciominutowych, z których cztery ostatnie musiałem wyrzucić, bo widoczność gwiazd siadła. Tak więc programem Deep Sky Stacker złożyłem te 10 zdjęć, a przy pomocy Fitswork i GIMP obrobiłem to zdjęcie.

Drugim aparatem wykonałem zdjęcie okolic bieguna i proces ustawiania FASTRALa.

Opublikowano przez JaWil o godzinie: 19:37

Dzień Otwarty w CAMK

Podczas Festiwalu Nauki w Warszawie tradycyjnie w Centrum Astronomicznym im. Mikołaja Kopernika odbył się Dzień Otwarty. Prezentowałem na nim pierwszy raz FASTRALa w pełnej konfiguracji. Załączone zdjęcie wykonał Ryszard Pękalski.

Opublikowano przez JaWil o godzinie: 21:40
wrz

Już niedługo FASTRAL będzie po modernizacji

Ponieważ montaż FASTRAL technicznie okazał się fantastyczny (punktowe gwiazdy przy 5 minutowych ekspozycjach z ogniskową 500mm) to postanowiłem poprawić mu wygląd i dopieścić szczegóły. Prezentacja oficjalna odbędzie się jak już zakończę roboty nad tym montażem.

Opublikowano przez JaWil o godzinie: 20:43

Kilka zdjęć nieba z AstroShow Delta Optical w Chęcinach

Niedługo wstawię kilka zdjęć z samego AstroShow, ale teraz prezentuję kilka moich zdjęć astronomicznych